چسباندن ایران سیمان پلیس آگاهی اخبار حوادث

چسباندن: ایران سیمان پلیس آگاهی اخبار حوادث

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی سبزه‌میدانی ، ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/ مکانیزم‌ تعیین نرخ

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت ایران، کشف قیمت را یکی از ابهامات خرید و فروش ارز در بازار ثانویه دانست و گفت: دولت باید جهت تعیین قیمت پایه، مکانیزم بورسی تعیین کند

سبزه‌میدانی ، ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/ مکانیزم‌ تعیین نرخ

ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/مکانیزم تعیین نرخ:سبزه میدانی

عبارات مهم : ایران

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت ایران، کشف قیمت را یکی از ابهامات خرید و فروش ارز در بازار ثانویه دانست و گفت: دولت باید جهت تعیین قیمت پایه، مکانیزم بورسی تعیین کند.

بابک افقهی در گفتگو با مهر در خصوص بازار ثانویه ارز که به تازگی از سوی دولت راه اندازی شده است هست، گفت: جهت راه اندازی بازار ثانویه ارز، فعالان اقتصادی پیشنهاد داده اند که ارز حاصل از ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی، در سامانه نیما مبادله شود، ولی توصیه مهم که در این میان وجود دارد، آن است که مکانیزم کشف قیمت در این سیستم جدید، خرید اظهارنامه یا ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، به طور قابل توجهی مبهم است و مشخص نیست که این مکانیزم با چه روشی قرار است اجرایی شود.

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت کشور عزیزمان ایران افزود: مکانیزم کشف قیمت، جهت هر بازاری مثل سهام یا پول، باید وجود داشته باشد تا مردم بتوانند متوجه شوند که آن کالا، چه نرخی دارد و با چه قیمتی باید معامله شود. به هر حال ارز هم در اقتصاد کشور عزیزمان ایران یک کالا به شمار می رود، در حالیکه سالها است که یکی از پرسشها ساختاری اقتصاد کشور عزیزمان ایران را به نام خود به ثبت رسانده، چراکه قیمت آن، در کف بازار پایتخت کشور عزیزمان ایران و در سبزه میدان تعیین می شود و گروهی از افراد، قیمت را تعیین کرده و مابقی ۸۰ میلیون نفر جمعیت، باید از آن تبعیت کنند. در سیستم پیشنهادی اخیر هم باید مشخص باشد که میزان عرضه و تقاضا در این بازار چقدر است و مکانیزم قیمت گذاری به چه صورت طراحی شده است است.

سبزه‌میدانی ، ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/ مکانیزم‌ تعیین نرخ

وی تصریح کرد: در سامانه سناریت هم که جهت صرافی ها طراحی شده است بود، تنها ثبت قیمت صورت می گیرد؛ در حالیکه معامله در صرافی صورت گرفته و قیمت آن در سنا، ثبت می شود؛ بعد اینجا هم، مکانیزمی جهت کشف قیمت وجود ندارد؛ بنابراین ارز باید جهت کشف قیمت وارد بورس شده است و آنجا قیمت آن مشخص شود، چراکه دلار نیز همانند سایر کالاهایی که در بورس معامله می شود، می تواند کشف قیمت شود؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی معتقدند که باید خرید و فروش ارز گروه 20 درصدی، در نیما صورت گیرد.

افقهی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: نیما، سامانه ای است که درخواست های خرید و فروش در آن ثبت می شود، ولی کشف قیمت، در آن صورت نمی گیرد؛ بعد این یک ابهام بزرگ است که یک صادرکننده و واردکننده، اگر جهت معامله وارد سامانه شوند، به درستی نمی دانند که باید چه نرخی را تعیین کنند؛ در حالیکه متقاضی ارز هم نمی داند که باید با چه نرخی ارز را خریداری نماید تا یک رابطه برد-برد شکل گیرد.

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت ایران، کشف قیمت را یکی از ابهامات خرید و فروش ارز در بازار ثانویه دانست و گفت: دولت باید جهت تعیین قیمت پایه، مکانیزم بورسی تعیین کند

به گفته کارشناس پرسشها تجاری، ابهام جدی در کشف قیمت در بازار ثانویه وجود دارد و این موضوع، ما را به سیستم سبزه میدانی برمی گرداند که مردم از چند نفر پرسش کنند و از قیمت معامله در سامانه نیما، مطلع شوند. در چنین شرایطی همچنان صرافان قدیم و سیستم غیرشفاف، قیمت را تعیین خواهد کرد و بازاری ایجاد می شود که به صورت پراکنده، غیرشفاف و نامشخص، معامله و خرید و فروش را صورت می دهد؛ بعد هیچ فردی هم در جریان نیست که آیا این قیمت تعیین شده است هست؛ بنابراین اگر سیستم کشف قیمت به عهده بورس گذاشته شده است و کارگزاری ها وارد عمل شوند، قیمت نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و اظهارنامه های صادراتی نیز از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا، کشف قیمت خواهند شد.

وی اظهار داشت: در آن سیستم، اتفاقی که رخ می دهد، آن است که همه به طور شفاف، معامله حواله های ارزی را ملاحظه می کنند؛ در حالیکه سامانه نیما این اجازه را به افراد دیگری نمی دهد که به غیر از دو طرف معامله، قیمت را مشاهده کنند؛ ضمن اینکه مشخص نیست که با چه نظامی، کشف قیمت صورت می گیرد. بعد این قسمت ماجرا اشکال دارد و باید اصلاح شود؛ ضمن اینکه به نظر می رسد که بورس، همچنان یک مکانیزم کامل و دقیق است.

افقهی گفت: شرکت بورس باید متولی این نوع خرید و فروش باشد؛ چراکه در سامانه های خود، قیمت و ارزش اظهارنامه های صادراتی را مثل یکی از سهام شرکتها یا حق تقدم آنها، کشف قیمت کرده و تضامین آن را نیز دریافت می کند؛ بعد این یک کار روزانه و عادی جهت شرکت بورس هست؛ در حالیکه در سامانه نیما، به طور قطع، این عنوان وقت خواهد برد؛ ضمن اینکه بورس مواظبت می کند که تبانی اتفاق نیفتد و فردی نتواند قیمت را اوج یا پایین ببرد.

سبزه‌میدانی ، ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/ مکانیزم‌ تعیین نرخ

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت کشور عزیزمان ایران خاطرنشان کرد: اگر دولت مکانیزمی را جهت کشف قیمت آینده نگری کرده هست، باید آن را اعلام کرده و اجازه ندهد که مجدد با یک مکانیزم تلاش و خطا، بازار ارز متشنج شود. این عنوان باید مورد دقت قرار گیرد؛ چراکه در حال حاضر، شفافیت بازار، حلقه مفقوده این پیشنهاد هست، در حالیکه در بورس همه چیز براق است و میزان خرید و فروش، ساعات معامله و قیمت نیز، در آن اعلام می شود، در حالیکه سامانه نیما نمی تواند این عنوان را پوشش دهد و این یک نقطه ابهام و ایراد بزرگی است.

وی ابراز امیدواری کرد تا دولت و بخش شخصی به کمک همدیگر آمده و نواقص این تصمیم مناسب را برطرف نمایند تا کار به خوبی پیش برود؛ ضمن اینکه تخصیص بهینه ارز جهت کالاهای غیراساسی که واردکننده و تجار نیاز به آن دارند، باید در مکانیزم بازار ثانویه تعریف شود.

رئیس اسبق شرکت توسعه تجارت ایران، کشف قیمت را یکی از ابهامات خرید و فروش ارز در بازار ثانویه دانست و گفت: دولت باید جهت تعیین قیمت پایه، مکانیزم بورسی تعیین کند

وی گفت: دولت باید هر چه سریعتر با توجه به مضایق ارزی که در ماههای آینده جهت کشور آینده نگری می شود، واردات کالاهایی که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند را محدود کند تا هر شرکت غیرمعتبر و فاقد صلاحیتی، اجازه واردات نداشته باشد.

افقهی گفت: از سوی دیگر، دولت باید بر واردات کالاهای اساسی تمرکز کرده و جلوی هر گونه سفته بازی و دلالی در حوزه دریافت ارز دولتی را بگیرد، اگر دولت بخش قابل توجهی از تمرکز خود را بر کالاهای اساسی که جهت بهداشت جامعه و امنیت غذایی مهم هست، بگذارد، کار به خوبی پیش می رود؛ سایر نیازهایی که اولویت دسته چندم دارند هم باید روانه بازار ثانویه شوند، در این حالت، بخش عمده ای از مفاسدی که این روزها شاهد آن هستیم، از بین بردن خواهد شد.

سبزه‌میدانی ، ابهام در کشف قیمت ارز بازار ثانویه/ مکانیزم‌ تعیین نرخ

واژه های کلیدی: ایران | بازار | سیستم | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه